Izložba
Narodno Pozorište u Nikšiću 1949-1965 godine je nastala u želji da se javnosti
prikažu dokumenta, plakate i fotografije koje se nalaze u Arhivskom odsjeku u
Nikšiću, u najpodesnijoj formi, kako bi se javnosti prikazalo i približilo
djelovanje Narodnog pozorišta u navedenom periodu, kada je pozorište svojim
predstavama, glumačkom elitom scenografijom, kostimima i scenskim nastupima
moglo parirati mnogo većim pozorištima. Bilo je jedno od najznačajnijih u
Jugoslaviji. Predstavili smo dokumenta po sezonama na 33 panoa grafički i
dizajnerski na najbolji način. O Narodnom pozorištu u Nikšiću u navedenom
periodu dosta je napisano, snimano ali arhivska građa koju posjedujemo je
umnogome pomogla da se ovaj zlatni period Narodnog pozorišta otrgne od
zaborava.
Narodno
pozorište u Nikšiću osnovano je 15.03.1949. godine, a za upravnika je
postavljen Veljko Šakotić. Svečano otvaranje je bilo u subotu 4. juna 1949. godine sa pozorišnim
komadom „Nemirna starost”. Glumci su bili: Bulatović Božidar, Burić Momo,
Bjeletić Dara, Vujačić Zorka, Grujičić Đorđije, Gojkić Ljubica, Koprivica
Momčilo, Kovačević Smilja, Kotri Andrija, Kotri Nela, Kiljpa Aleksandra,
Karović Vaso, Mijatović Dragomir, Mandić Veljko, Nikolić Anđa, Obrenović
Đorđije, Ruljić Nada, Čolović Nikola, Cicović Petrana i Šćepanović Anka.
Ubrzo
poslije ove pripremljena je i druga predstava 22. jula 1949. godine. To je bila „Mašenjka”,
opet ruskog autora Afinegenova i oni su činili najveći dio repertoara naših
pozorišta u to vrijeme.
1950. godina je obilježena predstavama koje nijesu prikazivale suštinske probleme svakodnevnog
življenja, već je pozorište bilo mjesto za zabavu ili podsjećanje na slike iz
bliže prošlosti sa političkim porukama.
Počinje
se sa prikazivanjem predstava po romanima naših klasika koje su dobro prihvaćene kod
gledališta.
Pozorišna sezona
1950/51 počinje Šilerovom tragedijom „Spletke i Ljubav”, pa zatim
komedija Branislava Nušića „Dr”, pa „Dido” Janka Veselinovića i dr. Kao gosti
su radili ugledni teatarski stvaraoci.
Pozorišna sezona
1951/52 i 1952/53 nije donijela bitne promjene u sastavu
ansambla. Nova imena na nikšićkoj sceni su: Stevo Matović, Nikola Dragićević,
Dragica Kotri, Božo Berkuljan, Koviljka Ilić, Jovo Begović, Anka Njunjić, Petar
Krečković, Velimir Kavaja, Krsto Laković, Milka Đurišić i Dušan Karović... Među
njima glumi Savo Njunjić koji se prvi put pojavio na daskama 1909. godine da bi
penziju dočekao u Nikšićkom pozorištu 1953. godine.
Pozorišna sezona
1952/53 otpočela je komadom iz španskog života „U cvjetnoj Španiji”, zatim
se na sceni pojavljuje Nušić sa „Ožalošćenom porodicom”, zatim Molijerov „Tartif”,
te Milan Begović sa svojom dramom „Bez trećeg” itd.
Najbolje dane nikšićko
pozorište doživjelo je u tri sezone od 1953. do 1956. godine. To je vrijeme puno previranja ne samo u kulturi, otvaraju se novi
prostori za scenska tumačenja, vraćaju se gledaoci i dovode se novi pozorišni
znalci, Jelena i Milorad Spasojević koji je pripremio Kostićevog „Maksima
Crnojevića” a kasnije i „Koštanu”.
Pozorišna sezona
1954/55 ocijenjena je kao neuspjela bez obzira što je bilo pet
premijera sa 29 predstava i njih je gledalo oko 220 gledalaca. Prvi dio sezone je otvoren
sa komadom „Ljubav i bijeda”, zatim Molijerovo djelo „Silom ljekar”. Treća je bila premijera „Zanat gospođe Vorn”, četvrta Hašekov „Dobri vojnik Švejk”, a peta premijera Šilerov „Don Karlos” u
režiji Veljka Mandića. Taj neuspjeh je pripisan prikazivanju djela stranih
autora, pa se na sceni postavljaju savremena djela, zatim na red dolaze domaći autori. Pojavljuje
se drama Vladimira Mijuškovića koji je književnik, ugledni prosvjetni i
kulturni radnik, tako da je on glavni kritičar Nikšićkog pozorišta.
Pozorišnu sezonu
1955/56 Narodno pozorište u Nikšiću je dočekalo u novom ruhu
obnovljenog umjetničkog i tehničkog osoblja. U Nikšićkom pozorištu se srijeću
imena iz čitave Jugoslavije: Miodrag Marić, Gordana Gošić, Sabrija Biser i mnogi
drugi. Izvedeno je ukupno 24 predstave koje je vidjelo oko 6.000 gledalaca.
Drugi dio sezone je, može se reći, od istorijskog značaja. Tu su dvije predstave
Držićev „Dundo Maroje” i „Čajdžica na Okinavi” Đona Patrika. Narodno
pozorište pokreće časopis „Pozorište” koji je upoznao čitaoce sa radom
pozorišta u Nikšiću i u Crnoj Gori uopšte. Ali, ovaj časopis nije dugog vijeka,
izašli su samo brojevi 1, 2 i 3.
Pozorišna sezona
1956/57 se može ocijeniti takođe kao uspješna, dolazi nekoliko novih
glumaca, prvi put se pojavljuje jedan komad Bertolda Berhta „Dobri čovjek iz
Sečuana”.
U
sezoni 1957/58 u Crnoj Gori djeluje pet profesionalnih pozorišta,
dolazi do razvoja domaće drame. Pored Vladimira Mijuškovića i Marka Kavaje, kao
pisac se pridružuje i Veljko Mandić, pisac prve savremene crnogorske komedije „Snaha
je doputovala” koja je doživjela uspjeh na većini jugoslovenskih pozornica. Te
godine se prikazuje komedija „Moj zet direktor” u režiji Nikole Vavića.
Na
drugoj sjednici Savjeta za kulturu NRCG u Titogradu, koja je održana 23. januara
1958. godine, donijeti su zaključci o reorganizaciji profesionalnih pozorišta u
Cetinju, Kotoru, Nikšiću i Pljevljima u amaterska i poluamaterska. „Ovaj potez
se pravdao time da se pozorišta nalaze u teškoj finansijskoj situaciji, da
njihov broj premašuje mogućnosti male sredine, da su neujednačenog kvaliteta,
da je bolje imati jedno kvalitetno pozorište koje će gostovanjima podmirivati
potrebe ostalih mjesta”, itd.
Ova odluka je imala pogubno dejstvo na kulturu
uopšte, a to dejstvo je najpogubnije djelovalo na Nikšićko pozorište. U Nikšiću
je svaka premijera bila praznik, Nikšić je imao svoju pozorišnu publiku, pozorište je bilo
svojevrsna škola za prosvjetljenje. U Nikšiću je radio klub kulturnih i javnih
radnika čije su diskusione tribine bile pravi mali simpozijumi. Novom odlukom
je i te kako pogođen rad Narodnog pozorišta u Nikšiću jer su od tada profesionalno mogli da se angažuju samo
reditelji i četiri glumca. Rediteljskog posla se u Nikšiću prihvatio Veljko
Mandić, a za upravnika je, od 01. decembra 1958. godine, došao Veljko Šakotić.
Ovi
ljudi su sa ogromnim entuzijazmom pokušali da održe pozorišni život komune.
Koliko su ti napori bili uspješni svjedoči podatak daje te godine prikazano
više od 50 predstava. „Ravnodušnost nadležnih”, a i publike koja je bila
izgradila svoje kriterijume i za koje je odlazak značajnih imena predstavljao
onaj činilac koji je imao presudnu ulogu da pozorište izgubi svoju privlačnost,
učinila je da se ugasi scena u gradu sa pozorišnom tradicijom, da o sjaju i
značaju teatra ostane samo trag u sjećanju onih koji su imali sreće da na toj
sceni kao goste, među ostalima vide: Rašu Plaovića, Milivoja
Živanovića, Ljubišu Jovanovića, Oliveru Marković i Rusku balerinu svjetskog
glasa Maju Pliseckaju.
Odluka
o prestanku rada Narodnog pozorišta donešena je u Nikšiću 31. jula 1965.godine.
Teatar podrazumijeva
određeni nivo kulture i obrazovanja, a u Nikšiću je ostala prazna sala,
čekajući neko bolje vrijeme.
U ovom periodu
pozorište je ostavilo duboki trag u kulturi Nikšića i Crne Gore.
Autor izložbe: Violeta Krivokapić
Tehnička realizacija izložbe: Dejana Nikolić
Biljana Mrdak
Dizajn, stručna i tehnička priprema: Srđan Pejović
Angelo Marzano
Organizatori izložbe: Državni Arhiv Crne Gore
Arhivski odsjek Nikšić
Autor izložbe: Violeta Krivokapić
Tehnička realizacija izložbe: Dejana Nikolić
Biljana Mrdak
Dizajn, stručna i tehnička priprema: Srđan Pejović
Angelo Marzano
Organizatori izložbe: Državni Arhiv Crne Gore
Arhivski odsjek Nikšić
No comments:
Post a Comment